Ruimte voor baby’s

voor 2025 moet iedere pedagogisch medewerker die met baby’s werkt  gecertificeerd zijn voor de Wet IKK.

Wij bieden u de  cursus aan in modules van 5 live bijeenkomsten.

Verschillende thema’s komen aan de orde van bijvoorbeeld de zwangerschap, hechting van baby’s, ontwikkeling tot slapen en voeding.

 

Gezonde kinderopvang

Elke medewerker in de kinderopvang word geschoold via een online leeromgeving en leert over alle facetten van een gezonde leefstijl te komen.

Via werkgroepjes gaan we aan de slag om binnen uw organisatie een beleid te gaan ontwikkelen waarbij medewerkers, ouders en kinderen worden betrokken.

Op de link kunt u uitgebreider lezen over a

https://www.gezondekinderopvang.nl/

 

Floorplay

Verzorgt door Logopedie en communicatie Borger- Gieten in samenwerking Kris10

Een interventiemodel die in de eerste plaats een grondhouding impliceert van de naaste omgeving van het kind.

Het biedt ouders/verzorgers concrete handvatten om de ontwikkeling van het kind te stimuleren. De FloorPlay-principes zijn gedurende de gehele dag tijdens interactieve momenten en tijdens vrije spelmomenten toe te passen. De taal en communicatie van het jonge kind ontwikkelt zich met name in het contact (interactie) met de ouders/verzorgers. Door de relatie tussen ouders/verzorgers en het kind gaat het kind de wereld begrijpen, gaat het interacties met anderen aan en ontwikkelt het een gevoel van eigenwaarde. Zo ontwikkelt het zich op het gebied van taal, sociaal-emotioneel en cognitief (denken).

De grondhouding vanuit FloorPlay impliceert dat tijdens spel en op andere interactieve momenten plezier en ontspanning ervaren wordt. Plezier, ontspanning en gevoel van veiligheid geven het kind een positieve emotie waardoor het gemotiveerd raakt om te leren.

Plezier is de basis van het leren! Dit betekent dat de ontwikkeling van het kind gestimuleerd wordt door te spelen (plezier) op het niveau wat het kind op dat moment aankan. Spel is dus de ingang tot het contact waarbinnen het kind zich ontwikkelt.

Wanneer een kind zich niet zo gemakkelijk beweegt in het contact met zijn omgeving (een kind trekt zich terug, laat frustratie zien, is snel uit balans, is overmatig druk) is het belangrijk na te gaan waarom het kind zich gedraagt zoals het doet. Welke eigenschappen heeft het kind? Wat heeft het nodig van de omgeving? Hoe ver is het in de mijlpalen van de sociaal-emotionele ontwikkeling? Waar zitten nog hiaten die moeten worden opgelost zodat een kind gereguleerd genoeg kan zijn om in contact te zijn/te blijven tijdens stressmomenten?

 

In deze workshop wordt uitgelegd hoe deze ontwikkelingsgerichte benadering eruit ziet.